Monday, August 11, 2008

DATUK CT!

Alahai Siti!
Biarpun ada yang mencaci dan memaki, aku masih meminati lagu-lagunya, suaranya yang enak dan mendayu-dayu. Mula-mula aku juga mempertikaikan pilihan hatinya dan turut tidak merestui (walhal siapalah aku nak bagi restu). Malah cuba untuk membenci tapi ternyata, aku tidak dapat berbuat demikian kerana aku sedar, betapa ramai sekalipun yang membencinya, atau percintaannya dengan Datuk K dan tak kurang juga dikatakan orang 3 @ peruntuh rumah tangga orang, aku masih ingin mendengar lagu-lagunya dan menatap wajahnya. Macam ada percikan ajaib untuk mengikuti perkembangannya biarpun dalam hati terselit rasa tidak senang. Ini semua kerana aku lebih meminatinya bakatnya, nyanyiannya, lagu-lagunya dari kisah-kisah yang dahulu panas dengan cerita percintaanya, pilihan hidupnya, dan kontroversi yang melanda dirinya. Mana ada lagi penyanyi sekarang yang sepertinya, sejuk dipandang mata dan enak nyanyian menusuk ke lubang telinga.
Yang terbaru, orang sibuk bercerita sana sini tentang cara dia berpakaian. Bagiku itu hak individu, siapalah kita hendak mengata dia bertudung @ tidak. Kita sendiri, betulkah cara kita bertudung? Berhijabkah kita dari batin ke zahir? Biarlah dia, lambat laun dia akan berubah dengan perlahan-lahan. Dari tidak bertudung ke selendang, dari selendang ke anak tudung dan siapa tahu nanti dia akan berpudrah pula?

No comments: